klant-failliet

Wat te doen als een klant failliet gaat en u nog openstaande facturen hebt?

Als ondernemer is het een van de grootste nachtmerries: er gaat een klant failliet terwijl er nog openstaande facturen zijn. Helaas is dit geen zeldzaam scenario voor bedrijven in het MKB. Een faillissement kan grote financiële gevolgen hebben, vooral als er aanzienlijke bedragen op het spel staan. In deze blog bespreken we wat u kunt doen als ondernemer als u in deze situatie terechtkomt en hoe u de schade kunt beperken.

De impact van een faillissement op openstaande facturen

Als een klant failliet gaat, betekent dit in feite dat de klant niet meer in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. In veel gevallen leidt dit tot het bevriezen van alle betalingen, inclusief die aan u. Dit kan erg frustrerend zijn, zeker als u afhankelijk bent van de betaling van die facturen voor uw eigen cashflow.

Vordering indienen bij de curator

Het eerste dat u moet doen als een klant failliet is, is het indienen van uw vordering bij de curator. De curator is een door de rechtbank aangestelde persoon die verantwoordelijk is voor het afhandelen van de financiële verplichtingen van een failliet bedrijf. Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen, omdat de curator een overzicht moet maken van alle schuldeisers en u waarschijnlijk niet de enige bent.


Zorg er bij het indienen van de vordering voor dat u alle relevante documentatie op orde hebt. Denk hierbij aan:

  • Facturen
  • Betalingsherinneringen en aanmaningen
  • Alle correspondentie met de klant

Het is belangrijk om hier te beseffen dat hoe beter u de zaak kunt onderbouwen, hoe groter de kans is dat uw vordering wordt erkend.

Wees realistisch over de uitbetaling

Het is belangrijk om bij een faillissement van een klant niet te hoge verwachtingen te hebben over de uitbetaling van een openstaande factuur. Zelfs als het bewijs voor de factuur overtuigend is, is de kans dat het volledige bedrag betaald wordt meestal klein.

Bij een faillissement worden schuldeisers namelijk ingedeeld in verschillende groepen. Als er nog geld te verdelen is, worden deze groepen in een bepaalde volgorde uitbetaald. Zo krijgen preferente schuldeisers, zoals de Belastingdienst en werknemers van het bedrijf, voorrang op andere schuldeisers. Als 'gewone' schuldeiser staat u vaak achteraan in de rij en is het afwachten of er überhaupt nog geld overblijft om uw factuur te betalen. Zo is de kans aanwezig dat u slechts een klein deel of helemaal niets ontvangt.

Hoewel dit vaak ontmoedigend is, raden wij toch aan om uw vordering altijd bij de curator in te dienen. De curator gaat namelijk proberen om eventuele bezittingen van het failliete bedrijf om te zetten in liquide middelen (geld). Als de curator erin slaagt om voldoende liquide middelen te genereren, is de kans dat uw vordering wordt betaald ook groter. Bovendien is een gedeeltelijke betaling altijd nog beter dan niets.

Controleer of er sprake is van eigendomsvoorbehoud

Als u goederen hebt geleverd aan een klant die failliet is, en die klant nog niet heeft betaald, dan is het soms mogelijk om deze terug te vorderen. Dit heet 'eigendomsvoorbehoud' en kan een manier zijn om verliezen door failliete klanten te beperken. Zo zouden de teruggevorderde goederen weer kunnen worden doorverkocht aan iemand anders.  

Er zijn wel wat spelregels die belangrijk zijn. Zo moet het eigendomsvoorbehoud vooraf duidelijk in de algemene voorwaarden zijn vastgelegd. Bovendien moeten deze voorwaarden vooraf gedeeld zijn met de klant. Ook moet duidelijk kunnen worden vastgesteld dat de goederen van u afkomstig zijn. Zonder deze punten kan het lastig zijn om uw goederen terug te krijgen na een faillissement.

Voorkom schade in de toekomst!

Hoewel u een faillissement van een klant vaak niet kunt voorkomen, zijn er wel een aantal maatregelen die u kunt nemen om uw bedrijf te beschermen tegen de negatieve gevolgen.

Kredietcheck

Twijfelt u aan de financiële positie van een (potentiële) klant? Of wilt u liever het zekere voor het onzekere nemen? Dan zou u een kredietcheck kunnen laten uitvoeren. Met een kredietcheck krijgt u vooraf informatie over de financiële situatie en mogelijke gevaren. En lijkt uw klant het lastig te hebben? Dan zou u bijvoorbeeld andere voorwaarden kunnen stellen, zoals betaling vooraf. Op die manier kent u de risico's beter en verkleint u de kans op financiële schade door een failliete klant. 

Goed debiteurenbeheer

Als een klant financiële uitdagingen kent of misschien wel failliet dreigt te gaan, is het belangrijk dat u kort op de bal blijft spelen. Dit houdt in dat u niet te lang wacht met contact zoeken met de klant als de vervaldatum is bereikt en een betaling uitblijft. Stuur tijdig een betalingsherinnering of aanmaning en zoek contact om een oplossing voor de betalingsachterstand te vinden. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat klanten het niet fijn vinden om uit zichzelf over dergelijke zaken te praten. Zij zullen er eerder over zwijgen of een smoes verzinnen. Laat u hierdoor niet misleiden.

Wilt u tips over uw debiteurenbeheer of heeft u andere vragen? Dan kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen met een van de incasso.nl specialisten.

In gesprek blijven en signalen herkennen

Het is belangrijk om in contact te blijven met de klant, ook als er geen lopende verkopen zijn. Op die manier krijgt u namelijk een goed beeld van wat er allemaal bij een klant speelt. Ook mogelijke obstakels en problemen komen op die manier eerder ter sprake. Herken de red flags en neem tijdig maatregelen als het nodig is.

Tijdige overdracht 

Vermoedt u betalingsproblemen bij een klant, dan is het ook belangrijk dat u de vordering tijdig overdraagt. Een incassobureau als incasso.nl is gespecialiseerd in het incasseren van vorderingen. Onze methodes hebben het doel om uw factuur zo snel mogelijk betaald te krijgen. Zeker in het geval van een dreigend faillissement is het belangrijk dat de vordering met de juiste toon en benadering wordt behandeld. Draag uw facturen dus tijdig over aan incasso.nl. Zeker als u vermoedt dat de klant mogelijk financiële problemen heeft of misschien wel failliet gaat.

Conclusie

Als een klant failliet gaat terwijl er nog openstaande facturen zijn, kan dit voor veel stress en onzekerheid zorgen. Door snel en effectief te handelen, zoals het indienen van uw vordering bij de curator en het controleren van eigendomsvoorbehoud, kunt u proberen de schade te beperken. Daarnaast is het belangrijk om te leren van deze ervaring en maatregelen te nemen om uw bedrijf in de toekomst beter te beschermen tegen dergelijke risico's.

Met een goed debiteurenbeheer en een tijdige overdracht aan het incassobureau, kunt u de impact van toekomstige faillissementen beperken en de financiële gezondheid van uw bedrijf waarborgen.

Oja, en een laatste tip! Als de factuur uiteindelijk helemaal niet betaald wordt, dan moet u niet vergeten de factuur op de juiste manier af te boeken in de administratie. Zo is de kans groot dat u de verschuldigde btw over de factuur al heeft betaald aan de Belastingdienst. Deze btw mag u op een volgende btw aangiftes weer terugvragen.