Hoe werkt een incassobureau?
Een incassoprocedure starten kan eenvoudig en snel via de incasso.nl app. Zodra wij de factuur hebben ontvangen, kan de procedure in de meeste gevallen direct worden opgestart. Heeft u meer facturen voor dezelfde klant? Dan moet u deze allemaal in één incassodossier toevoegen.
Het totaal van de facturen wordt opgehoogd met wettelijke incassokosten en rente. Deze vormen de vergoeding voor de incassodiensten en moeten betaald worden door uw klant. Op het moment dat uw klant de gehele vordering betaalt, ontvangt u de volledige hoofdsom van de facturen binnen 72 uur op uw rekening.
De incassoprocedure stap voor stap
Bij incasso.nl profiteert u van een innovatief datagedreven incassoprocedure. Onze trajecten zijn een balans tussen slimme tools en persoonlijke aandacht voor uw klant. Wij beschikken over diverse drukmiddelen die gericht zijn op snelle betaling.
Laatste herinnering
Als uw klant een particulier is, moet u volgens de wet eerst een WIK-brief sturen voordat u een incassotraject mag starten. De WIK-brief is een laatste herinnering, waarin de klant nog één keer 14 dagen de tijd krijgt om te betalen zonder extra kosten. U kunt zelf een WIK-brief sturen of dit eenvoudig en snel doen via de incasso.nl app.
Als uw klant een bedrijf is, bent u niet verplicht om eerst een laatste herinnering te sturen. Na het verstrijken van de betalingstermijn, kunt u de facturen in principe direct overdragen aan het incassobureau. Let wel goed op eventuele afwijkende regels uit uw algemene voorwaarden!
Buitengerechtelijke incasso (minnelijke fase)
Als de incassoprocedure gestart kan worden, beginnen we vrijwel altijd met het buitengerechtelijke incassotraject. In deze fase wordt uw klant op verschillende manieren op de betalingsachterstand gewezen. Afhankelijk van het profiel van uw klant passen wij de tone-of-voice en communicatiemiddelen aan.
Het doel van de minnelijke fase is om in contact te komen met uw klant, informatie te verkrijgen en natuurlijk een oplossing te vinden voor de betalingsachterstand. Hierbij maken we het voor de klant zo eenvoudig mogelijk om te betalen. Als uw klant niet reageert, voeren wij de druk om tot een oplossing te komen steeds verder op.
In 92% van de gevallen wordt de betalingsachterstand in de minnelijke fase opgelost.
Debiteurenbezoek (mediation fase)
Bij incasso.nl kunt u tijdens de buitengerechtelijke fase nog een speciaal wapen inzetten: het debiteurenbezoek. Een speciaal opgeleide mediator gaat dan langs bij uw klant om de betalingsachterstand op te lossen.
Het voordeel van onze mediation afdeling is dat u geen deurwaarder op uw klant afstuurt. De kosten voor deurwaarders zijn immers hoog en brengen de klantrelatie in gevaar. Het contact met onze mediator kan uw klant echter niet negeren, waardoor u wél profiteert van de voordelen van een fysieke ontmoeting. Een win-win dus!
Gerechtelijke incassofase
Als uw klant de betalingsachterstand niet wil oplossen in de buitengerechtelijke fase, kunnen we een juridische procedure starten. Uiteraard geven onze juristen eerst een deskundig advies over de mogelijkheden en haalbaarheid van een gerechtelijke procedure.
Onze juristen zullen u gedurende het hele gerechtelijke incassotraject ondersteunen met raad en daad. Bij een gerechtelijke procedure brengt de deurwaarder een dagvaarding uit en moet de klant voor de rechter verschijnen. Vervolgens kan de betalingsachterstand opgelost worden door bijvoorbeeld beslag te leggen op bezittingen van de klant. Incasso.nl werkt samen met gerenommeerde deurwaarders en advocaten, voor dagvaardingen en eventuele beslaglegging bij uw klant.
Voor deurwaarders en incasso advocaten zit hier een belangrijk verdienmodel. Zij verdienen hun geld vooral met gerechtelijke procedures. Voor incasso.nl is het vooral belangrijk om in het minnelijke traject het verschil te maken. Op die manier wordt u sneller betaald en wordt de schuld eerder opgelost.
Incassoprocedure starten