belang-van-goede-algemene-voorwaarden

Het belang van goede Algemene Voorwaarden

Het belang van Algemene voorwaarden wordt door veel ondernemers onderschat. Ze worden immers niet vaak gelezen of zijn uiteindelijk niet nodig om op terug te vallen. Waarom zou je de nadruk leggen op Algemene Voorwaarden als de samenwerking met een klant of leverancier goed verloopt en er geen problemen zijn met de betalingen?

Waarom zijn algemene voorwaarden belangrijk?

In uw Algemene voorwaarden staan belangrijke zaken, zeker als het gaat om facturen en betalingen. Zo staan er regels over betaaltermijnen, garanties en de verantwoordelijkheden van u en uw klant (de debiteur). Door deze regels en bepalingen vooraf kenbaar te maken, voorkom je latere problemen. Daarnaast zijn deze zaken in het offertestadium makkelijker te bespreken, dan wanneer er na het zaken doen onverhoopt een probleem ontstaat.

Problemen met mogelijke procedures

Juist daarom zijn Algemene voorwaarden van belang. Algemene voorwaarden zijn er als het misgaat en dan is het van belang dat u uw klant vooraf in kennis heeft gesteld van alle spelregels van uw bedrijf. Kunt u dit niet aantonen, omdat uw debiteur hier niet voor getekend heeft of deze niet heeft ontvangen, dan kan dit zeer nadelige gevolgen hebben voor een eventuele procedure.

5 belangrijke tips over algemene voorwaarden

Daarom geven wij u graag de volgende adviezen:

  1. Stuur in uw offertes altijd uw algemene voorwaarden mee. Een verwijzing naar uw website is niet voldoende.

  2. Wanneer een offerte of overeenkomst wordt ondertekend, zorg dat uw debiteur dan ook tekent voor ontvangst van uw algemene voorwaarden.

  3. Indien u een getekende overeenkomst of offerte met inkoopvoorwaarden ontvangt, lees deze dan goed door. Hierin staan vaak afwijkende bepalingen (bijvoorbeeld over betaaltermijnen) ten opzichte van uw eigen algemene voorwaarden. Als u niet reageert, gaat u automatisch ook akkoord met de inkoopvoorwaarden.

  4. Neem minimaal één keer per jaar uw eigen algemene voorwaarden door. Het kan gebeuren dat uw dienstverlening wijzigt of dat u nieuwe producten of diensten met andere voorwaarden aanbiedt. Door uw eigen voorwaarden te lezen ziet u of deze nog dekkend zijn en kunt u deze eventueel laten aanpassen.

  5. Het is raadzaam om elke 3 á 4 jaar uw algemene voorwaarden te laatsten screenen. De wetgeving veranderd nog wel eens (denk aan Wet Incassokosten en AVG). Dit voorkomt veel problemen.

Wilt u meer weten over algemene voorwaarden? Of wilt u deze door ons laten screenen of opnieuw laten opstellen? Neem dan contact op met contact@incasso.nl of bel naar 0348-486425.