Klantbenadering post-corona

Klantbenadering post-corona 19 maart 2021

Het is meer dan één jaar nadat we hoorden dat er één geval van corona was aangetroffen in Nederland en wij met zijn allen direct Noord-Brabant probeerden te mijden. Nog de volgende dag vroeg ik onze collega’s in Noord-Brabant hoe het met hen ging, hadden ze ook al klachten? Kenden ze toevallig die persoon, jazeker het nichtje van de buurvrouw doet in dezelfde supermarkt boodschappen. Oh écht waar, wat erg? Nou blijf dan maar even thuis en was je handen stuk! Vrijwel direct is nagenoeg iedereen thuis gaan werken die ook thuis kon werken en was het stil op straat. Zelfs zonder avondklok, ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik zie een heel groot verschil met vorig jaar en nu. Ik sta in de file, ja ook ik ga dus meer de deur uit. Op straat lopen groepen mensen, vooral als je op zondag gaat wandelen. Het leven gaat verder maar dan zonder visite, een avondje uit en natuurlijk alles op anderhalve meter afstand. Op heel veel vlakken zijn we een soort van gewend geraakt aan de situatie en het mooie is dat we binnen drie maanden terug kunnen naar ons gewone leven, toch? Iedereen haalt een vaccinatie, althans de meeste mensen en daarmee zijn ook de mensen die geen vaccinatie willen toch beschermd. Fantastisch toch, alsof er niets is gebeurd gaan we verder waar we gebleven waren...... Of niet?

“Alsof er niets is gebeurd gaan we verder waar we gebleven waren, of niet?”

Niet dus, denk ik…

Ik trap een open deur in als ik zeg dat we de klappen nog moeten gaan opvangen. Als we het positief bekijken, dan zullen we de gezondheidscrisis als het gaat om corona wel achter de rug hebben. Maar ja, dan gaan we de economische gevolgen daarvan pas écht zien. Als de rook is opgetrokken gaan we zien welke winkels, cafés, restaurants en aanverwante bedrijven het hebben overleefd en weer open gaan. Want laten we wel wezen, die “mooie, lage faillissementscijfers” van de afgelopen maanden, zijn natuurlijk ook de cijfers die laten zien wat er niet goed is aan de huidige manier van het overeind houden van de economie. Door uitstel van het betalen van belastingen, Tozo, NOW en wat er allemaal nog meer is, zijn er ook bedrijven overeind gehouden die het al vóór corona niet waard waren om te blijven bestaan. De manier waarop de economie in normale tijden een zelfreinigend vermogen heeft, waarin vraag en aanbod centraal staan, is straks bijna twee jaar lang buiten spel gezet. Je kunt er vergif op innemen dat er zonder overheidssteun een inhaalslag wordt gemaakt. Ik weet natuurlijk ook niet hoe groot dat probleem wordt of al is. Ik weet wel dat de coronacrisis voor de credit manager straks pas gaat beginnen. Laten we dat dan de vierde golf noemen, deze zal op de intensive care van het ziekenhuis niet te meten zijn, maar bij de IC’s van de banken en bedrijven waar het bijzonder beheer moet worden gedaan des temeer.

“Ik weet wel dat de coronacrisis voor de credit manager straks pas gaat beginnen”

Zachte heelmeesters…

Laat ik voorop stellen dat ik een voorstander ben van het verlenen van hulp aan mensen en bedrijven die hulp nodig hebben. Hulp verlenen is echter iets anders dan geld geven, schulden kwijtschelden of lang uitstel verlenen. Ik lees veel berichten die ernaar neigen om deze instrumenten post-corona massaal in te zetten. Stel je eens voor dat we dat moeten gaan doen, dan is het hek van de dam en kunnen we een domino-effect verwachten dat groter is dan de vijfde tot en met de tiende golf. Hulp bieden is in mijn beleving eerder ingrijpen, interveniëren voordat het te laat is, ervoor zorgen dat er geen geld wordt uitgegeven dat niet kan worden uitgegeven. Hulp bieden is op tijd aan de bel trekken als je merkt dat er in het betaalgedrag van je klant iets wijzigt. Al is dat maar vijf dagen later dan normaal, neem direct contact op, onderneem actie. Als je als credit manager de cashflow van jouw bedrijf op peil moet houden laat je dan niet verleiden tot een al te coulante houding. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Maak duidelijke afspraken met jouw klanten, denk niet: deze klant betaalt altijd op tijd, dat gaat hij nu weer doen. De coronacrisis heeft alles veranderd, ook misschien wel jouw klant.

“Maak duidelijke afspraken met jouw klanten, denk niet: deze klant betaalt altijd op tijd”

Laat je niet foppen door de huidige effecten

Op dit moment, maart 2021, zijn er effecten waar te nemen die we, althans ik, niet direct hebben zien aankomen. Het betaalgedrag van consumenten is verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren in dezelfde periode. De oorzaak laat zich raden, maar ik kan mij voorstellen dat het uitgavepatroon van veel mensen tijdelijk is veranderd. De lockdown, de avondklok en de daarmee gepaard gaande dingen die je niet kunt doen, zoals winkelen, een avondje stappen en op vakantie gaan, maken misschien wel dat er veel meer geld over is om nu gewoon alle rekeningen op tijd te betalen. Daar tegenover staat dat bedrijven, die een vordering op een ander bedrijf hebben, nog steeds coulanter zijn dan in voorgaande jaren. Kortom er zijn ook positieve effecten. Dat is wel iets waar ik me zorgen over maak, want wat gaat er post-corona gebeuren? Houdt iedereen dan nog steeds de hand op de knip, blijft iedereen zo coulant? Dat wordt niet verwacht, nee zelfs de “roaring twenties” komen terug. Dit kan betekenen dat er juist veel meer wordt uitgegeven, dat is een goede zaak, maar niet voor mensen en bedrijven die dat eigenlijk niet kunnen. Zorg er dus voor dat uw credit management op orde is want één ding is zeker, we gaan andere tijden meemaken.

 

Arjan Stigter

Algemeen Directeur

Ultimoo Group BV